събота, 12 март 2016 г.

Защо да прочетем книгите на Касандра Клеър преди издаването на "Лейди Полунощ"?


Както повечето от вас вече са наясно, преди 5 дни беше издадена новата книга от The Shadowhunter Chronicles на Касандра Клеър, а именно Lady Midnight. Ние ще можем да я прочетем само няколко седмици по-късно, на 29 март, благодарение на Издателство Ибис, на които съм благодарна, че издадоха всички книги от света на ловците. 
Днес, обаче, реших, че като един огромен фен на поредиците на Каси Клеър, ще ви разкажа защо да прочетете "Реликвите на смъртните" и "Адски устройства" преди излизането на "Лейди Полунощ" в България. 

***

   Не веднъж съм казвала, че поредиците на Касандра Клеър са много специални и уникални по вида си. Самата писателка е сътворила свят, в който не само е обединила всички свръхестествени създания в едно, но е обединила и поредиците си като едно цяло. Да създадеш цялото родословно дърво на своите герои, от огромния период 1831-2007 г., и да отделиш внимание на почти всеки един герой от поредиците си, е постижение за самата писателка. Тя буквално е създала свят, за който не просто да прочетем, а направо да се потопим в него, да опознаем героите в отделните им периоди, да проследим с интерес както младото поколение от "Реликвите на смъртните", така и техните предци в "Адски устройства". 
Можете да кликнете ТУКза да видите цялото родословно дърво на три от най-важните фамилии за поредиците - Карстерс, Херондейл и Лайтууд. 

   На въпроса от заглавието - защо да прочетем книгите на К. К. преди издаването на "Лейди Полунощ" - ще ви отговоря малко по-подробно, просто защото ми задаваха този въпрос доста пъти вече, както и за реда на четене.
   Аз лично започнах първо с четенето на историята на предшествениците, а именно "Адски устройства". В тази трилогия е разказана историята на предците от "Реликвите на смъртните", техните пра-пра-пра (някои си) баби и дядовци. Историята проследява младата американка Теса Грей, загадъчните ловци на сенки Уил Херондейл и Джем Карстерс, както и мнозина основни фигури, чиито фамилии се появяват и в Реликвите, като Шарлот Брануел, по баща Феърчайлд, консул Уейланд и семейство Лайтууд, разбира се. 
   В "Реликвите на смъртните", предимно в последните три книги, се споменават имената на герои от "Адски устройства", а двама герои, дори се появяват в последната книга "Град на небесен огън" (според информацията, която събирах, понеже шестата книга още не съм я започнала). 
В последните три книги на "Реликвите на смъртните" има доста информация за героите от "Адски устройства", която едва ли бихте искали да знаете без да сте чели трилогията. А и ще получите спойлери за бъдещето на героите, а повярвайте ми, спойлери за "Адски устройства" не искате да получите! Причината за това е, че тази трилогия е интересна, заплетена, вълнуваща, а да си развалите удоволствието от милионите чувства, които ви връхлитат, докато я четете, не е никак приятно. Аз бях получила мини спойлер за последната книга, но това в никакъв случай не ми попречи да плача на епилога (както не съм плакала на книга преди). Така че съвета ми е да прочетете поредиците в реда на издаването на всяка книга:
  • "Град от кости" - 2007 г.
  • "Град от пепел" - 2008 г.
  • "Град от стъкло" - 2009 г.
  • "Ангел с часовников механизъм" - 2010 г.
  • "Град на паднали ангели" - април, 2011 г.
  • "Принц с часовников механизъм" - декември, 2011 г.
  • "Град на изгубени души" - 2012 г.
  • "Принцеса с часовников механизъм" - 2013 г.
  • "Град на небесен огън" - 2014 г.
  • "Лейди Полунощ" - 2016 г.
   Или друг вариант - първите три от "Реликвите на смъртните", трилогията "Адски устройства" и след това последните три от Реликвите. А може и както аз направих - първо "Адски устройства", а след това "Реликвите на смъртните".
   Доста буктюбъри препоръчват също да прочетем кратките истории от "Хрониките на Магнус Бейн" (която я има издадена и при нас, отново от изд. Ибис), където са разказани истории от двете поредици (които вече споменах сто пъти в публикацията), но главен герой е магьосникът Магнус Бейн. 
   Естествено буктюбърите споделят, че е по-добре да прочетем и кратките истории от Tales from the Shadowhunter Academy (на корицата е Саймън), защото ако прочетем "Лейди Полунощ" преди това, ще получим спойлери за TSA. За жалост книгата може да бъде намерена само в електронен вариант на този етап. В хартиено издание ще бъде издадена на 15 ноември 2016, а предполагам, че по него време, вероятно, ще бъде издадена и тук. Така че тези от вас, които знаят английски на ниво, могат да прочетат десетте истории в TSA преди "Лейди Полунощ", но на мен, като човек, който получава спойлери нон-стоп, не ми пречи и ще си прочета "Лейди Полунощ" първо.


***
Прекрасната корица на БГ изданието
И така, ако желаете да прочетете само "Лейди Полунощ", добре, не е чак толкова голям проблем, но предполагам, че няма да е приятно да прочетете за героите от предишните поредици и да се чудите какви са и от къде се взеха. Главната героиня, чието име знаем, че е Ема Карстерс, също е била и в последната от Реликвите (тя е и далечна роднина на Джем Карстерс от "Адски устройства")... Общо взето, Касандра Клеър е обвързала героите си и историите от трите поредици в един цял свят, наречен "Хрониките на ловците на сенки" и няма как да започнеш отзад напред с четенето. Това е все едно да започнеш да ядеш вафлата преди да си отворил опаковката.

Това бяха моите съвети за хората, които не са започнали още с книгите на Каси Клеър и за хората, които възнамеряват да прочетат само "Лейди Полунощ". Решението си е ваше, аз съм тук единствено, за да дам скромното си мнение като любител на ловците на сенки.
Благодаря отново на издателство Ибис за това, че издават книгите на тази изключителна писателка!



10 коментара:

  1. Постът ти е прекрасен и много полезен! Аз попромених реда на прочит на книгите, но също като теб се съмнявам да съм изгубила кой знае колко. Нямам търпение нито за "Лейди Полунощ", нито за Tales from the Shadowhunter Academy. Много би ми се искало да прочета първо разказите, но знаейки колко скарана съм с издирването на безплатни копия в интернет, явно ще чакам до края на годината... :D

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз съм същата история, не си сама! :D Радвам се, че ти е харесала публикацията. :)

      Изтриване
  2. Страхотен пост! И аз плаках много на епилога на "Адски устройства ".

    ОтговорИзтриване
  3. Изключително полезна статия. Искам да прочета РЕЛИКВИТЕ и всички книги на Касандра Клеър от почти две години, но не мога да намеря време сред всичките тези нови книги, който издателствата издават. Надявам се един ден да осъществя мечтата си. :D

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Направи го! Книгите са страхотни. :)

      Изтриване
  4. Великолепен пост! Няма търпение да издадат книгите.

    ОтговорИзтриване
  5. Много полезен пост за тези, които не са прочели другите и книги. Епилога на Принцеса с часовников механизъм наистина беше разчувстващ..едва ли има друг такъв. Нямам търпение да си завършва Реликвите и да с взема тази. Дано е толкова добра колкото я описват.

    ОтговорИзтриване
  6. Постът ти е страхотен! Исках само да те питам, тъй като току що прочетох адски устройства и се питам дали сега да започна да чета адски устройства или преди това да прочета двете допълнителни книги?



    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом си прочел/а Адските устройства, най-добре сега Реликвите прочети и след това допълнителните книги, а после Лейди Полунощ. :)

      Изтриване
  7. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване